Efterhånden har de fleste danskere med bare den mindste smule interesse for friluftsliv hørt om hærvejen, der på mange måder er det danske svar på Caminoen. Siden 2014 har man kunne følge hærvejen ned gennem Jylland fra det nordligste vendsyssel og hele vejen ned til den dansk-tyske grænse. Takket være glimrende afmærkning, skiltning og ikke mindst en smukt udtænkt hærvejs-app er turen ikke bare en fantastisk vandring gennem Jyllands geografi, men også et eventyr i Danmarks historien.
Ruten
Vandreruten Hærvejen er inddelt i tre hovedgrene. Da vandreruten åbnede op gik ruten “kun” fra Viborg og til den dansk-tyske grænse ved Padborg. Siden 2014 er ruten dog blevet forlænget med to ekstra nordlige grene, en vestlig rute fra Viborg til Hirtshals og en østlig rute, der går fra Viborg til Frederikshavn. De to nordlige ruter følges dog fra Viborg til Aars hvor de deler sig.
Læs mere om den nordvestlige hærvejsrute, den nordøstlige hærvejsrute og ruten Viborg-Padborg her.
Starter man sin hærvejsvandring i Frederikshavn er ruten på 475 km, mens den er på 500 km hvis man starter i Hirtshals.
Historien bag Hærvejen
Hærvejsvandreruten er baseret på middelalderens “motorvej” ned gennem Jylland. Frem til det moderne landbrugs fremkomst for små hundrede år siden var Danmark langt vådere end vi kender det i dag. Ikke bare var der langt flere åer og vandløb, store dele af de kystnære områder var regulære sumpe og markser. For at fragte okser og varer ned gennem Jylland til de store Nordtyske markeder var det derfor nødvendigt med en nogenlunde tør rute. Derfor går hærvejen langs Jyllands centrale højderyg.
Der er arkæologiske vidnesbyrd, der tyder på at Hærvejen har været i brug i en eller anden form stort set ligeså længe, der har boet mennesker i Jylland. Dette betyder at man langs Hærvejen kommer forbi en lang række forskellige udsnit af Danmarks historien. Ruten passerer både kendte mindesmærker såsom Jellingstenen, men også utallige mindrekendte gravhøje, bopladser, slotte og museer.
Den moderne hærvejsrute følger nogenlunde den historiske rute hvilket betyder at man kommer igennem hvad der i Danmark må regnes som stærkt kuperet terræn. Det betyder at man ofte belønnes med storslåede panorama udsigter som man sjældent vil have set hvis man var kørt langs hovedvejene.